Адаптація п’ятикласників до нових умов навчання
Рекомендації батькам з успішної адаптації п’ятикласників до нових умов навчання
Будь – які перехідні періоди життя і діяльності дітей висувають специфічні проблеми, що пов’язані зі зміною в організації навчальної діяльності у середніх класах. Умови, які змінилися, пред’являють більш високі вимоги до інтелектуального і особистісного розвитку, до ступеня сформованості у дітей певних учбових знань, дій, навичок. Процес звикання до шкільних вимог і порядків, нового для п’ятикласників оточення, нових умов життя розуміється як адаптація. Адже дитина в школі адаптується не тільки до своєї соціальної ролі, але перш за все до особливостей засвоєння знань у нових умовах.
Рекомендації батькам п’ятикласників
- Надихайте дитину на розповідь про шкільні справи. Не обмежуйте свій інтерес звичайним питанням на зразок: «Як минув твій день у школі?» Щотижня обирайте час, вільний від домашніх справ, і уважно розмовляйте з дитиною про школу. Запам’ятовуйте імена, події, деталі, про які дитина повідомляє вам, використовуйте їх надалі для того, щоб починати бесіди про школу.
- Регулярно розмовляйте з учителями вашої дитини про її успішність, поводження та взаємини з іншими дітьми. Навіть якщо немає особливих приводів, для занепокоєння, консультуйтеся з учителем не рідше, ніж раз на місяць.
- Знайте програму й особливості школи, де вчиться ваша дитина. Відвідуйте всі заходи й зустрічі, організовані батьківським комітетом і педагогічним колективом. Використовуйте будь-які можливості дізнатися, як ваша дитина навчається і як її навчають.
- Допомагайте дитині виконувати домашні завдання, але не робіть їх самі. Установіть спеціальний час для виконання домашнього завдання і стежте за виконанням цих настанов, що допоможе вам сформувати позитивне ставлення до навчання.
- Допоможіть дитині відчути інтерес до того, що викладають у школі. З’ясуйте, що взагалі цікавить вашу дитину, а потім установіть зв’язок між її інтересами й предметами, що вивчають у школі.
- Особливі зусилля докладайте для того, щоб підтримувати спокійну й стабільну атмосферу вдома, коли в шкільному житті дитини відбуваються зміни.
- За будь–якої можливості намагайтеся уникнути значних змін або порушень у домашній атмосфері протягом першого півріччя. Спокій домашнього життя дитини допомагає їй ефективніше розв’язувати проблеми в школі.
Рекомендації батькам гіперактивних дітей
- 1.У своїх відношеннях з дитиною дотримуйтеся «позитивної моделі». Хваліть її в кожному випадку , коли вона цього заслуговує, підкреслюйте навіть незначні успіхи. Пам’ятайте, що гіперактивні діти ігнорують догани і зауваження, але дуже чутливі до найменшої похвали.
- 2.Не використовуйте фізичне покарання . Ваші відносини з дитиною повинні будуватися на довірі, а не на залякуванні. Вона завжди повинна відчувати вашу допомогу і підтримку . Разом вирішуйте труднощі, що виникли.
- 3.Частіше кажіть «так» виключаючи слова «ні» і « не можна»
- 4.Доручіть дитині частину домашньої роботи , яку необхідно виконувати щоденно і ні в якому разі не виконуйте її за неї.
- 5.Заведіть щоденник самоконтролю і відмічайте в ньому разом з дитиною її успіхи вдома і в школі.
- 6.введіть бальну або знакову систему нагородження (можна кожний хороший вчинок відмічати зірочко, а відповідну їх кількість нагороджувати іграшкою, солодощами або давно обіцяною поїздкою).
- 7.Виключайте завищених або, навпаки, занижених вимог до дитини. Намагайтеся ставити перед ним задачі, що відповідають їх здібностям.
- 8.Виділіть для дитини рамки поведінки – що можна робити, а що ні.
- 9.Не нав’язуйте дитині жорстоких правил. Ваші вказівки повинні бути вказівними, а не наказами. Потребуйте виконання правил.
- 10.Проводьте з дитиною більше часу . Його поведінка – спосіб привернути вашу увагу. Грайте з ним, вчіть як правильно спілкуватися з іншими людьми, як поводитися у громадських місцях, переходити вулицю, та іншим соціальним навичкам.
- 11.Підтримуйте вдома чіткий розпорядок дня. Хваліть дитину за його виконання.
- 12.Захистіть дитину від перевтоми, вона приведе до зниження самоконтролю та підвищення рухової активності.
- 13.Додавайте дитині більше можливостей вивільняти надмірну енергію. Тривалі прогулянки, спортивні ігри повинні бути щоденними.
- 14.Виховуйте у дитини інтерес до якогось заняття. Йому важливо відчувати себе потрібним.
РЕКОМЕНДАЦІЇ БАТЬКАМ П’ЯТИКЛАСНИКІВ
- Перша умова шкільного успіху п’ятикласника – безумовне прийняття дитини, незважаючи на невдачі, які її вже спіткали або можуть спіткати.
- Обов’язковий прояв батьками інтересу до школи, класу, в якому вчиться дитина, до кожного прожитого нею шкільного дня. Неформальне спілкування зі своєю дитиною після шкільного дня.
- Обов’язкове знайомство з її однокласниками й можливість спілкування дітей після школи.
- Неприпустимість фізичних засобів впливу, залякування, критики на адресу дитини, особливо в присутності інших (членів родини, однолітків).
- Врахування темпераменту дитини в період адаптації до шкільного навчання. Повільні й нетовариські діти набагато довше звикають до класу, швидко втрачають до нього інтерес, якщо відчують з боку дорослих і однолітків насильство, сарказм і жорстокість.
- Надання дитині самостійності в навчальній роботі й організація обґрунтованого контролю за її навчальною діяльністю.
- Заохочення дитини, і не тільки за успіхами у навчанні. Моральне стимулювання досягнень дитини.
- Розвиток самоконтролю, самооцінки й самодостатності дитини. Відомий педагог і психолог Симон Соловейчик в одній зі своїх книг опублікував правила, які допоможуть батькам підготувати дитину до самостійного життя серед однолітків у школі під час адаптаційного періоду. Батькам необхідно пояснити ці правила дитині та з їхньою допомогою готувати дитину до дорослого життя:
- Не віднімай чужого, а своїм ділися.
- Попросили – дай, намагаються відняти – захищай.
- Кличуть грати – іди, не кличуть – запитай дозволу грати разом, це не соромно.
- Грай чесно, не підводь своїх товаришів.
- Не дражни нікого, не канюч, не випрошуй нічого. Двічі ні в кого нічого не проси.
- Будь уважним усюди, де потрібно виявити уважність.
- Через оцінки не плач, будь гордим.
- Із вчителями через оцінки не сперечайся й на вчителя за оцінки не ображайся.
- Намагайся все робити вчасно й думати про гарні результати, вони обов’язково в тебе будуть.
- Не зводь наклепів і не наговорюй ні на кого.
- Намагайся бути акуратним.
- Частіше кажи: давай дружити, давай грати, давай разом підемо додому.
- Пам’ятай! Ти не кращий за всіх, ти не гірший за всіх!